Een dagje Redcliffe College

Wat is belangrijker: eerlijkheid of respect? Gastvrijheid of op tijd komen op je werk?
Wat is erger: liegen of kwetsen? Het negeren van een deadline omdat een ander je om hulp vraagt of geen tijd hebben voor iemand die je hulp vraagt, vanwege die deadline?
Wij verloten een appeltaart onder degenen die het juiste antwoord weet op deze vragen!

Botsingen tussen culturen
Als we straks naar Papua Nieuw Guinea gaan, zullen we daar deel gaan uitmaken van een radicaal andere cultuur. En dit gaat niet zomaar over wat verschillende gewoonten en gebruiken. Sommige culturen verschillen zo fundamenteel van de onze, dat bepaalde gewoonten en gebruiken fors indruisen tegen ons westerse (!) geweten.
Je werkt onder asielzoekers en je vraagt aan een Afrikaanse vrouw: ‘Kom je vanavond bij ons eten?’ De Afrikaanse vrouw antwoordt: ‘Ja’. Je maakt vervolgens een heerlijke maaltijd klaar en als het etenstijd is, komt de vrouw niet opdagen. Frustrerend, wat zou er aan de hand zijn? Je belt haar op, maar ze is niet thuis. Later blijkt dat ze bij een vriendin was en dat ze ook nog eens helemaal niet van plan was om bij jou te komen eten! Logisch dat je verontwaardigd bent: die vrouw heeft gewoon gelogen en daardoor heb jij voor niets op haar zitten wachten. Logisch, toch?

Dat hangt er maar net van af wat in een cultuur erger is: liegen of kwetsen. In onze cultuur is liegen veel erger dan iemand kwetsen. Ga maar na hoe zwaar in ons land aan de vrijheid van meningsuiting wordt getild. En als je iets belooft, dan moet je het doen. En als je iets niet wilt doen, moet je het al helemaal niet beloven!
In veel Afrikaanse landen is het echter véél erger om iemand in zijn gezicht te vernederen, door bijvoorbeeld te zeggen dat je niet komt eten. Door dat zo direct te zeggen, kwets je iemand en zorg je ervoor dat de ander zich bijvoorbeeld geen houding kan geven. En dat zijn dingen die je – koste wat het kost – áltijd moet vermijden. Daarom zeg je gewoon ‘ja’, als iemand je te eten vraagt en kom je niet. Er zijn andere manieren om te begrijpen dat je niet van plan bent om te komen.

Cultuur en taal
Het leuke van dit voorbeeld is, dat het meteen laat zien hoe verweven de cultuur is met de taal die in die cultuur gesproken wordt. In eerste instantie zijn we (natuurlijk) geneigd om te denken dat ‘ja’ ook daadwerkelijk ‘ja’ betekent. Maar woorden hebben niet alleen een betekenis die je in het woordenboek kunt vinden. Veel belangrijker is de betekenis die mensen binnen een bepaalde cultuur aan dat woord geven. Een en ander uit ons voorbeeld wordt al snel duidelijk, als we ontdekken dat in veel oosterse en Afrikaanse culturen ‘ja’ in bepaalde contexten niet méér betekent dan ‘ik heb het gehoord’. En dat was wat de Afrikaanse vrouw bedoelde. Als ze werkelijk bij je had willen komen eten, dan had ze veel enthousiaster gereageerd: ‘O ja, wat leuk! Ja, dat doe ik. Hoe laat moet ik er zijn?’
In gesprek met die Afrikaanse vrouw had je dus zelf al uit het koele ‘ja’ kunnen afleiden, dat ze helemaal niet van plan was om te komen.

Met andere woorden: in de Afrikaanse cultuur zou de reactie van de vrouw helemaal zijn begrepen, terwijl het in onze Nederlandse cultuur grote misverstanden oproept.

Goed of fout?
We laten de vraag nu even zitten of die Afrikaanse vrouw zich hier in Nederland moet aanpassen aan onze cultuur of niet. Wat minstens zo boeiend is, is de vraag of die Afrikaanse vrouw nu ‘gelogen’ heeft. Wij zouden zeggen ‘ja’, maar in Afrika zouden ze zeggen ‘nee’. Ze heeft namelijk precies dátgene gecommuniceerd wat ze bedoelde te zeggen. En iedereen die met een Afrikaanse vrouw praat, zou dat moeten weten. En als je dat weet, heb je er ook geen probleem meer mee, omdat je weet dat ‘ja’ ook kan betekenen ‘ik heb het gehoord’. En dan is het plotseling helemaal geen kwestie meer van ‘goed’ of ‘fout’. Dan is het een kwestie van ‘begrijp je hoe het in die Afrikaanse cultuur werkt?’.

Redcliffe College
Dit was een impressie van de thematiek waar we ons deze week mee bezig hebben gehouden op Redcliffe. Omdat we in onze Wycliffe-groep deelnemers hebben uit allerlei culturen (Nederland, Ierland, Finland, Ghana, etc.), zien we vaak in de praktijk wat de theorie ons leert. Zo vertelde de man uit Ghana hoe hevig geschokt zijn stamgenoten eens waren toen een westerse bijbelvertaler tijdens een vergadering van oudsten reageerde op een opmerking van zijn dorpshoofd met de woorden: ‘dat is niet waar’. Enkele emoties: ‘Wát?! Durft zij te beweren dat ons dorpshoofd liegt?! Dat is grof en onbeschaafd (!)!’ Bovendien was het wel heel brutaal dat ze dat als vrouw tegen een man durfde te zeggen, die ook nog eens ouder was. Conclusie: dit was een slechte vrouw. En dat terwijl ze ‘gewoon’ de waarheid zei…

Volgende week beginnen we met fonetiek en het herkennen en aanleren van allerlei onmogelijke spraakklanken. We zullen hiervan af en toe via Facebook verslag doen, want het volgende weblog hopen we iets vertellen over onze pikinini – de kinderen!

Studying in the garden

 

2 gedachten over “Een dagje Redcliffe College

  1. Christian

    Interessante vragen, waar volgens mij geen ‘algemeen’ en gelijkblijvend antwoord op is, elk persoon is vanzelfsprekend verschillend, ook binnen zijn eigen cultuur. Maar voor het moment zijn dit mijn reacties (=subjectief).

    Wat is belangrijker?
    Respect -> Ook al zijn de definities van beide begrippen van belang bij de omgang met anderen, eerlijkheid komt voort uit respect (onderschikkend). Juist als je iemand anders ‘in zijn waarde laat’ (=respect), zou oneerlijkheid hier regelrecht tegenin gaan.

    Gastvrijheid -> Op tijd komen op je werk laat een actieve houding zien waarmee je (heel erg) deels aangeeft dat je de details van de aan jou opgedragen activiteiten niet verwaarloost, een ‘groter geheel’ vertrouwt op jou inzet. Doordat jij hiervoor geschikt bleek, ben je aangenomen. Gastvrijheid daarentegen is erg informeel, juist op gelijke hoogte, van mens tot mens. Gastvrijheid is een deel van de basis van de relaties tussen mensen, en wat heeft het werken voor een ‘groter geheel’ voor zin als je daardoor een stukje innerlijke goedheid naar de achtergrond duwt?

    Wat is erger?
    Kwetsen -> Liegen is het opzettelijk verdraaien van de waarheid (hier vallen situaties zoals hierboven beschreven dus buiten, dus degene die liegt weet dat hij het bewust doet om de ander ‘verkeerde informatie’ te geven). Kwetsen daarentegen kan zowel bewust als onbewust zijn, dit heeft een regelrechte impact op de emotionele kant van de andere persoon, terwijl dit bij een leugen helemaal niet het geval hoeft te zijn.

    Geen tijd hebben voor iemand die je hulp vraagt vanwege een deadline -> Hierop geef ik eigenlijk hetzelfde antwoord als op ‘Gastvrijheid versus op tijd zijn’, ook al ligt het aan de mate van ernst van de situatie. Voor een situatie die een grote (negatieve) impact zou hebben op die persoon en zijn omgeving (naast de relatie met jou), dan is een deadline voor wat dan ook hier zwaar ondergeschikt aan. Het welzijn van de mens staat altijd boven de dagelijkse invulling van de mens!

  2. Rina

    Hé wat een leuk stukje. Hartelijk dank hiervoor, want ik heb er heel veel van geleerd. Loop er zelf in de praktijk ook nog wel eens tegen aan dat binnen andere culturen andere regels zijn. Als je er iets vanaf weet, krijg je er ook wat meer begrip voor en word je geduldiger. Ben benieuwd naar jullie volgende blog over de kinderen, maar ook wel naar jullie fonetiek lessen. Ga je dan ook gekker praten of alleen maar lezen?
    Heel veel zegen en liefs. Rina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *